12.8.2013

Open ended play, #invitationtoplay ja #playmatters

Suurin hupsutteluhommien aarrearkku on Pinterest, jonka kautta olen törmännyt juttuihin open ended play, invitation to play ja play matters. Minut löydät sieltä nimellä katariinam. Samoilla englanninkielisillä sanoilla voi etsiä tekemistä myös Instagramista. Minä olen Instagramissa nimellä kaaiia.

#Invitationtoplay ja open ended play on samaa sarjaa; ajatuksena on tarjota lapselle välineitä, joilla lapsia voi leikkiätouhutapuuhata ja viedä hommaa haluaamaansa suuntaan. Suomeksi kyse on siitä, että vanhemmalla on suuret suunnitelmat ja lapsi puuhaa jotain ihan muuta... Matka on tärkeämpi kuin määränpää. The Imagination Treen Anna kertoo selkeästi (englanniksi) leikkiinkutsuista.

#Playmatters on australialaisten äitibloggaajien juttu, sillä löytyy kehittävää puuhaa kotona toteutettavaksi. Instagramista on nopea etsiä helposti toteutettavia aktiviteetteja, esimerkiksi One Perfect Day -blogin juttuja löytyy myös siltä.

Käytännössä esimerkiksi sormivärit ja autot, pensselit ja napit on loistokas leikkiinkutsu.


Minä olin kopioinut tämän leikin suoraan Tot Schoolilta. Ideana on siis ajella autoilla niin, että sinisestä ja keltaisesta tulee vihreää. Nipsu kuitenkin varsin luonteenomaisesti ajeli tietä pitkin.


Vaihdoin lennosta ideaa ja neuvoin automaalaamohommiin... Mutta kuinkas kävikään, se maalin ottaminen oli tässä leikissä siisteintä.


Isi teki Nipsulle liikennevalomaalausleikin. Lopputulos oli kuulemma sateenkaari. Tekijä oli hyvin, hyvin tyytyväinen tähän:


Uusin maalauskerta sai aikaan autoradan:


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti